Dag 23; zo 12/9; over de Vennbahn fietsroute - Reisverslag uit Sankt Vith, België van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 23; zo 12/9; over de Vennbahn fietsroute - Reisverslag uit Sankt Vith, België van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 23; zo 12/9; over de Vennbahn fietsroute

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

12 September 2021 | België, Sankt Vith

Toen ik vanmorgen opstond, hingen de nevels boven de camping. Het was flink afgekoeld en dat had ik ook wel gemerkt onder mijn dunne dekbed in de trekkershut. Maar voor ik vertrok, brak de zin al door de nevels heen. De rest van de dag bleef het zonnig.

Mijn ontbijt en lunch - broodjes en croissants-, regelde ik in de supermarkt in Wiltz. Die was al om 08.00 uur open (zo vroeg was ik er niet).

De hele dag was het flink heuvelen, zeker de eerste 30 km tot het stadje Troisvierges. Mijn Stella moest direct al flink aan de bak. In Troisvierges begon de Vennbahnfietsroute, aangelegd op een oude spoorlijn, ongeveer 125 km lang, tot Aken.

Toen De Vennbahnspoorlijn werd aangelegd, zo rond 1880, was dit gebied een stuk van Duitsland. Je kan je hier dan ook beter verstaanbaar maken met Duits dan met Frans. Pas in 1920, als schadeloosstelling na WO1, werd dit gebied Belgisch. De spoorlijn was geen succes. Het fietspad, dat er ligt sinds 2014, ligt wel. Is zelfs al een keer “het fietspad van het jaar” geweest. Niet alleen door het goede asfalt maar ook door de prachtige omgeving en de fraaie uitzichten.

Inderdaad behoorlijk wat fietsers vandaag op deze mooie zondag op de baan. Ook veel Hollanders. Kun je toch maar beter op een E-Bike doen want door meerdere omleidingen moest er al met al flink wat geklommen (en gedaald) worden. Zo bleken erin een oud tunneltje zeldzame vleermuizen een onderdak te hebben gevonden, waardoor de route de nodige kilometers werd omgelegd.

Gisteren had ik nog de stille hoop Monschau te kunnen halen, maar door het geheuvel werd al snel duidelijk dat dat er voor Stella niet in zat. Toen ik vroeg in de middag aankwam in het stadje Sankt Vith leek me dat wel een goede plaats om te overnachten. Al snel vond ik een prima hotel, het PIP Margraff Relax hotel. Zelfs met binnenbad waarin ik nog een halfuurtje baantjes heb gezwommen. Heb ik mijn zwembroek tenminste niet voor niets meegenomen.

De opmerkzame lezer zal in de naam Sankt Vith ongetwijfeld de naam van St. Vitus hebben herkend, die ook in het Gooi niet onbekend is. Wij delen dus dezelfde beschermheilige. Sankt Vith heeft ook een St. Vitus kerk, net als Bussum (en Hilversum).

Sankt Vith werd tijdens het Ardennen offensief in december 1944 vrijwel met de grond gelijk gemaakt. Het is in moderne stijl weer opgebouwd en het ziet er best aardig uit moet ik zeggen.

Morgen verder over de Veenspoorlijn richting noorden. Misschien haal ik Aken.

Sankt Vith: dagafstand 72 km; totaalafstand: 1945 km


  • 12 September 2021 - 22:27

    René:

    Als je Aken haalt: ik ben daar vaak geweest en heb altijd lekker gegeten in het restaurant Labyrinth. Twee jaar geleden bestond het nog. Goede reis!

  • 15 September 2021 - 13:26

    Han Kleemans:

    heb weer veel te veel rustdagen genomen.
    dat heet een luie fietser

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 4488

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: