Dag 18; di 7/9; begin van de thuisreis - Reisverslag uit Bains-les-Bains, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 18; di 7/9; begin van de thuisreis - Reisverslag uit Bains-les-Bains, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 18; di 7/9; begin van de thuisreis

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

07 September 2021 | Frankrijk, Bains-les-Bains

Het prachtige nazomerweer houdt maar niet op. Morgen ook nog goed daarna even afwachten. Maakt het fietsen wel tot een plezier. Ook goed voor de foto’s alhoewel ik wat problemen heb met uploaden, ik denk omdat de WiFi hier niet overal even sterk is.

Vandaag de eerste 30 km weer dezelfde route terug gefietst vanuit Langres, weer naar de bron van de Maas. Zie je alles eens van de andere kant. Nu overigens het plateau omhoog. Ik was wel wat royaal met de ondersteuning door Stella, wat ik later moest bezuren.

Bij de bron heb ik mijn koffie-break genomen. Zonder koffie en ook zonder bronwater. Werklui waren hard aan het werk om het poeltje bij de bron wat groter te maken. En nee, uit de bron kwam geen drinkwater. Misschien zeiden ze het alleen om van me af te zijn. Van die halve liter van gisteren uit de bron heb ik niets nadelig overgehouden.

Ik had alle tijd om de situatie bij de bron nog eens goed in me op te nemen. Gisteren schreef ik al dat de bron nog niet eens zolang geleden “ontdekt” is. Een bron ligt meestal ergens op een afgelegen plaats, midden in een bos of zo. Deze bron ligt pal aan de weg. Er komt maar een piezeltje water uit. Aan de overkant van de weg, ik schat op 30 meter afstand staat een windmolentje in het weiland. Staan er hier wel meer om water op te pompen voor de koeien. Deze windmolen ook. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat er ook een leidinkje loopt van de windmolen naar de bron? Bovendien, het weinige water dat er dan uit de bron stroomt, loopt weg in de droge bermsloot. Niks geen begin van een machtige rivier de Maas. Misschien is de hele bron doorgestoken kaart. Bedacht door de lokale VVV. Daarom ook die face-lift. En daarvoor had ik nu 1000 km gefietst (plus de rest).

Vervult van deze gedachten vervolgde ik mijn tocht. Op weg naar huis via een alternatieve route (maar wel weer zoveel mogelijk langs water).

Nog geen 2 kilometer na de bron veranderde het landschap compleet. Vanaf de hoogvlakte reed je pardoes een diep dal in met veel bos. Leek opeens op Zuid Limburg. Het is de rand van de Vogezen.

Het fietsen ging sneller dan ik had gedacht en ik zocht een wat verdere bestemming dan aanvankelijk gepland. Omdat ik toch nog geen slaapplek had gereserveerd was dit geen probleem. Slaapplekken zijn hier nog steeds dun gezaaid maar ik het kuuroord Bains-les-Bains langs de route liggen. Wel 50 km verderop. Dat leek me wel wat. Bovendien de laatste 20 km vlak rijden langs het Canal de l’Est.

Dus koers gezet naar Bains-les-Bains. Helaas liet Stella het de laatste kilometers afweten. Ik had teveel van haar gevraagd bij het oprijden van de hoogvlakte. Dus zonder ondersteuning kroop ik met mijn versnelling in het kleinste verzet, over de laatste heuvel naar het kuuroord.

Na 102 km kwam ik daar moe en bezweet aan. Gelukkig had ik direct een hotel met de mooie naam: Les Sources (=de bronnen). Dit keer niet van de Maas maar van het kuuroord (warmwaterbronnen). Ik schat dat de directie van het hotel zo rond de 80 jaar is. En in al die jaren lijkt er weinig veranderd. Maar het is er schoon en het eten smaakte uitstekend. Ik slaap in een kamer waar zo ongeveer alles de kleur roze heeft. Zou onze kleindochter prachtig vinden.

Het kuuroord Bains-les-Bains maakt ook de indruk dat de tijd er 100 jaar heeft stilgestaan. Een prachtig oud statig kuuroordgebouw, waar later een voor die tijd moderne aanbouw is vastgeplakt. Een goed onderhouden kuurpark ervoor, waar een watertje doorheen stroomt dat uitmondt in een vijver met een klaterende fontein. En veel bloemen. Veel witte banken met daarop tachtigers en nog ouder die hier een kuur houden. En uiteraard een jeudeboule baan waarop enthousiast wordt gespeeld.

In deze streek zijn heel wat Nederlandse vakantiegangers of die hier een 2e huis hebben. Ik sprak er onderweg een paar die vooral het landschap, de oude stadjes en de rust erg waarderen.

Nb. ik schrijf het allemaal wat uitvoeriger op zodat je zelf er een voorstelling van kan maken. Zoals gezegd, upload van foto’s zal wel niet lukken.

Morgen verder langs het Canal de l’Est. Ik hoop Nancy te halen. Ruim 110 km maar allemaal vlak. Moet lukken.

Bain-les-Bains, dagafstand 102 km; totaalafstand 1518.

  • 08 September 2021 - 11:30

    Geertje:

    Wat weer een mooi uitgebreid verslag van je fietstocht Henk. Leuk om te lezen. Succes voor je tocht naar huis.
    Groetjes van ons beiden.

  • 08 September 2021 - 19:13

    Han Kleemans:

    hoi henk, vanmorgen heb heb ik een moment met reina staan praten, hier alles prima, proficiat met je daglijks doel.
    geniet van je verslagen, mijn broer schreef, zo weer op pad te willen.
    met grrr van hnn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 4585

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: