Dag 17; ma 6/9; de bron van de Maas bereikt! - Reisverslag uit Langres, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 17; ma 6/9; de bron van de Maas bereikt! - Reisverslag uit Langres, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 17; ma 6/9; de bron van de Maas bereikt!

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

06 September 2021 | Frankrijk, Langres

Vanmiddag rond 13.00 uur bereikte ik na 70 km fietsen vanaf Neufchâteau, de bron van de Maas. Het was maar goed dat de bron op de kaart stond en dat er iemand op een bank bij zat want anders zou je er zo voorbij fietsen. Alhoewel, er wordt op dit moment hard gewerkt aan een face-lift van de bron. Het was maar een eenvoudig monumentje met een bakje water ervoor. Nu is er € 75.000 euro uitgetrokken om de bron meer allure te geven (dat staat allemaal op een bordje bij de bron).

De meneer op het bankje was een aardige Franse fietser die direct bereid was een paar foto’s van mij te nemen. Hij wil zelf liever niet met foto en naam in het blog , want ja Facebook en zo, je weet maar nooit wat er met zo’n foto gebeurd. Ik had er het volste begrip voor uiteraard.

Mijn waterfles was alweer aardig leeg, dus die heb ik eerst volgetapt. Het koele bronwater van de Maas smaakte uitstekend op deze warme dag. Gaf een goed gevoel dat ik na 17 dagen bij de bron was en dat ik dat samen met die Franse meneer X op een picknick bank in de schaduw van een grote boom midden op het heetst van de dag kon delen. Hij aan de lunch, ik aan de lunch. Ik kreeg nog een handvol pruimen van hem uit eigen tuin.

Overigens las ik op een bordje dat pas in 1967 een Belg de bron ontdekt heeft. Het was nooit zo erg zichtbaar waar de Maas begon omdat begingedeelten ondergronds stromen.

Na het bronbezoek was het nog ruim 30 km fietsen naar Langres, een oud vestingstadje op een hoge heuvel waar ik nu slaap in Grand Hotel de l’Europe, een oud familiehotel, midden in het stadje. Op een van de bastions in de vesting is zelfs een kleine camping. Wij hebben die heel lang geleden op onze vakanties naar het zuiden een paar keer gebruikt als 1e overnachtingsplaats. Waar je toen in 1 dag naar toedeed met de auto, deed ik nu 17 dagen...

Morgen begin ik aan mijn terugreis. Ook op de fiets zolang het weer goed blijft. Ook een route: via de Saône naar de Moezel. Daarna zie ik wel verder.

Nb: de foto’s van vandaag (dag 17) zijn om onduidelijke reden terecht gekomen bij de vorige dag (dag 16).
Langres, dagafstand 103 km, totaalafstand 1416 km

  • 06 September 2021 - 22:34

    Miep:

    Van harte gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal. Zal een goed gevoel geven. Wens je een mooie en veilige route naar Bussum.

  • 06 September 2021 - 22:55

    Reina Van Bentum:

    Dat is toch wel bijzonder dat er bij de bron een Fransman zat, die jou kon fotograferen.
    En ook nog pruimen kado gaf!
    Vaak is het leven heel onverwacht en verrassend!
    Slaap lekker!

  • 07 September 2021 - 07:24

    Ad:

    Beste Henk. Proficiat. Je hebt genoten van je tocht en velen met je. Gelukkig fiets je ook nog terug, zodat we nog langer van je tocht kunnen genieten.

  • 07 September 2021 - 09:26

    Jan Dekker:

    Ook de felicitatie van ons voor je bereikte doel, petje af ook voor je mooie verhalen en foto’s hier bij.
    Goede terugreis en de hartelijke groeten van ons beiden,
    Gijsje en Jan

  • 07 September 2021 - 09:58

    Arjan:

    Gefeliciteerd,

    Het is iedere dag weer genieten van je verhalen en foto's.
    Hele fijne tocht terug.

    Groet,
    Arjan

  • 07 September 2021 - 10:01

    Bert & Corry :

    Hoi Henk,

    Gefeliciteerd met het behalen van je einddoel.
    Een goede terugreis en we blijven je volgen.
    Groeten,
    Bert & Corry.
    .



  • 07 September 2021 - 16:44

    Ubel En Geertje:

    Een felicitatie waard Henk!

  • 10 September 2021 - 22:27

    Tamara Vos:

    Wat super buurman ( assistente van de tandarts) wat een mega prestatie!! En wat super leuk beschreven. Ik geniet ervan. Goede terug reis!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 4583

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: