Dag 3; ma 23/8; Veel varen vandaag - Reisverslag uit Gorinchem, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 3; ma 23/8; Veel varen vandaag - Reisverslag uit Gorinchem, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 3; ma 23/8; Veel varen vandaag

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

23 Augustus 2021 | Nederland, Gorinchem

Vanochtend om 08.30 uur de waterbus gepakt van Dordrecht naar Hendrik Ido Ambacht. Snelle vaart over de brede rivier die hier Noord heet en waardoor veel Rijnwater naar Rotterdam stroomt. Mondkapje op want dat was verplicht. Ik had een koffie afspraak met mijn oude vriend Willem Bol en zijn vrouw Elly want ik was toch in de buurt. Wim is de oprichter van de firma Bolidt een innovatief bedrijf in kunststofvloeren. Ik heb hem leren kennen via onze zoon Dirk die veel voor hem werkt. Dirk liet mij eerst uitvoerig het nieuwe innovatiecentrum van Bolidt zien.

Na goede koffie en het ophalen van oude herinneringen terug met de waterbus naar Dordrecht. Daar bij de Groothoofdpoort de route weer opgepakt richting Biesbosch.

De zon was inmiddels volop gaan schijnen. Mooie wolkenluchten en een koel briesje maakten het fietsen tot een genoegen. Op een bankje het laatste deel van het door mijn vrouw klaargemaakte uitgebreide lunchpakket uit Bussum opgegeten. Inmiddels was een echtpaar uit Limburg druk bezig de geocache op te sporen die zich binnen 5 meter van mijn bankje zou bevinden (Nb: bij onze garage in Bussum is er ook een verstopt. Zoek op “Mondriaan”)

Het Nationale Park de Biesbosch bereik je via een veerpont over de Nieuwe Merwede. Deze Merwede is rond 1870 gegraven om Rijnwater weg te houden van Dordrecht en Rotterdam. Het meeste Rijnwater (ca 3/4) stroomt nu via de Nieuwe Merwede en daarna het Hollands Diep naar zee (Nb: ik hoop dat ik niet al te veel in detail ga maar die historie van al die rivieren hier vind ik juist interessant).

De Biesbosch is precies 600 jaar geleden, in 1421, ontstaan door de Sint Elisabethsvloed, een enorme overstroming. Zestien dorpjes verdwenen in de golven en naar schatting verdronken 2000 mensen. Rampen zijn van alle tijden.

De route voerde ruim 30 kilometer met veel geslinger door het Nationale Park de Biesbosch. Had ik me eigenlijk veel ruiger en wilder voorgesteld. Maakte op mij een toeristische en aangeharkte indruk. Wel heel veel groen en water. Het fietspontje over de oude rivierarm de Steur maakte weer wat goed.

Bij de oude dijkdorpen Nieuwendijk, Werkendam en Sleeuwijk werd het het landschap weer aantrekkelijker: Oude forten, molens en lintbebouwing.

Zo langzamerhand ging ik uitkijken naar een slaapplek. Mijn hoop was gevestigd op Woudrichem. Een prachtig oud vestingstadje met veel b&b’s. Helaas alles vol. Daarom nam ik de volgende veerpont, nu over de Waal, naar Gorinchem en slaap in het Campanile hotel. Meer een motel. Doet me qua bouw en inrichting sterk aan Amerika denken. Daarom heb ik ook maar in de naastgelegen McDonald’s een Big Mac menu gegeten. Dat was lang geleden. Voor wie niet meer weet hoe dat eruit ziet, zie de foto. Na een dag fietsen smaakte het uitstekend.

Morgen weer terug over de Waal en dan op zoek naar de echte rivier de Maas.

Afstand vandaag: 61 km; totaal 291 km.

  • 24 Augustus 2021 - 09:28

    Geertje.cremer@ziggo.nl :

    Wat een mooi uitgebreid verslag Henk. Zo komen we heel wat te weten over een ons onbekend gebied.
    Fijne fietstocht vandaag.

  • 24 Augustus 2021 - 10:48

    Mary:

    Zo leer ik nog eens wat Henk.wat heb je gisteren een leuke dag gehad!Aardige foto van jou samen met Dirk. Gr .Mary.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 4617

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: