Dag 22; za 11/9; op de camping in Wiltz - Reisverslag uit Wiltz, Luxemburg van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 22; za 11/9; op de camping in Wiltz - Reisverslag uit Wiltz, Luxemburg van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 22; za 11/9; op de camping in Wiltz

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

11 September 2021 | Luxemburg, Wiltz

Vanochtend om klokslag 08.00 uur werd erop mijn kamerdeur van hotel Cravate in Luxemburg geklopt. Ik was juist mijn fietstassen aan het inpakken. Een man stapte binnen met een enorm dienblad: “votre petit-déjeuner monsieur, bonne appétit!”. Nu snapte ik waarom ik bij het inchecken van het hotel een lijst moest invullen hoe laat en wat ik voor ontbijt wilde. Gelukkig had ik vrijwel alles aangekruist. Ook genoeg voor een lunchpakket.

De stad Luxemburg uitfietsen bleek nog een hele opgave. Na een blik op de kaart fietste ik op mijn gevoel maar dat bleek in dit geval niet te werken. Kostte me een half uur maar toen fietste ik weer op de route langs de Alzette. Een mooie fietsroute van zo’n 20 km tot Ettelbrück.

Het weer viel alles mee. Veel wolken maar ook steeds meer blauw. Af en toe dreigde regen maar er is geen druppel gevallen. In de avond veel zon.

Na Ettelbrück ging het door het bochtige dal van het riviertje de Sûre noordwaarts. Op deze zaterdag hier veel motorrijders die deze heuvelachtige slingerwegen wel mooi vinden en het liefst zo hard mogelijk door de bochten scheuren. Op borden worden ze gewaarschuwd (zie foto). Zelf zonder motor bereikte ik bergaf op een gegeven moment een snelheid van 60 km. De snelheidsbegrenzer op mijn Stella van 25 km per uur stelt dus ook niet veel voor. Jammer dat de accu bergaf niet oplaadt, want die raakte op het heuvelachtige traject snel leeg.

Mijn doel voor vandaag was het stadje Wiltz. Toen ik Wiltz binnenreed stond een Sherman tank uit WO2 me al op te wachten. Die tank heeft nog geprobeerd de Duitsers met het Ardennenoffensief in december 1944 tegen te houden, maar reed vast in een mesthoop, raakte onbruikbaar en is na WO2 als monument neergezet.

In Wiltz vond ik een hotel. Er was nog 1 kamer maar bij het inboeken gooide Booking.com roet in het eten: de kamer zou net gereserveerd zijn. De hotelier wist wel een oplossing: in Wiltz zat alles vol maar als ik 20 km zou doorfietsen naar Bastogne was daar nog plaats genoeg. Helaas weigerde mijn Stella: haar accu-bereik was nog maar 4 km.

Er stond nog een adres in mijn routegids: van een B&B. Ik belde. Een mevrouw nam op. Helaas ze was gesloten maar misschien was er op de camping in Wiltz nog plaats want die verhuurde ook trekkershutten.

En daarom slaap ik nu in een trekkershut op camping Kaul in Wiltz. De hut is van alle gemakken voorzien: een kookstel en een koelkast, maar geen sanitair, zelfs geen kraan. Dus ben ik maar ouderwets gaan douchen in het sanitairgebouw en zal ook straks mijn tanden daar gaan poetsen. Toch voel ik er weinig voor om vannacht de hele tocht naar het sanitairgebouw te maken. Mijn hut ligt in een hoekje van de camping dus ik zoek wel een andere oplossing...

Morgen fietst ik na zo’n 10 km Luxemburg uit en ga dan de Vennbahn route volgen die grotendeels over een oude spoorlijn is aangelegd. Als het lukt morgen naar Monschau.

Wiltz: dagafstand 82 km; totaalafstand: 1873 km

  • 12 September 2021 - 10:24

    Monique Van Hal:

    Hallo Henk, leuk je verslagen weer te lezen.
    Alle info en avonturen die je op je tocht beleefd.
    Deze week over de verschillende heidegebieden fietsend op mijn rode ros, moest ik natuurlijk aan je denken. En zwaaide naar je, hopend dat het gebaar je zou bereiken.
    Veel fietsplezier nog.
    Zondagse groet en veel liefs Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 4560

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: