Dag 16; zo 5/9; het land van Jeanne d’Arc - Reisverslag uit Neufchâteau, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 16; zo 5/9; het land van Jeanne d’Arc - Reisverslag uit Neufchâteau, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 16; zo 5/9; het land van Jeanne d’Arc

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

05 September 2021 | Frankrijk, Neufchâteau

Vandaag 77 km gefietst van Commercy naar Neufchâteau. Het dal van de Maas is hier erg breed. De rivier zelf wordt steeds smaller, vooral in de zomer, maar vooral in de regentijd heeft de rivier veel meer ruimte nodig. Overal staan borden dat wegen onder water kunnen staan.

Weer door veel boerendorpjes gekomen waar het ruikt naar kuilvoer en hooi. Alle boerderijen staan ook in het dorp. Vrijwel allemaal pal aan de straat. Geen voortuinen. In het centrum een plein met het oorlogsmonument 1914-1918, de kerk en het gemeentehuis. En vrijwel alles gebouwd in de lichte kalksteen waarvoor ze hier hele heuvels afgraven. En overal veel bloemen. De rozen en geraniums bloeien nog volop. Hier Lijkt de bio-industrie ver weg.

Dit is ook de geboortestreek van Jeanne d’Arc. Ze werd pal aan de Maas geboren in 1412 in Domrémy-la-Pucelle. La Pucelle betekent de Maagd. Dat is er uiteraard pas later aan toegevoegd. In Domrémy lunchte ik en bekeek haar geboortehuis, tenminste het huis dat nu op de plek staat waar Jeanne geboren is.

Toen wij lang geleden langs de Loire op vakantie waren, kwam je Jeanne, de Maagd van Orleans, overal tegen. Sindsdien raakte ik in haar geïnteresseerd. Hoewel zij maar kort heeft geleefd, zij was 19 toen zij stierf op de brandstapel, heeft zij een fascinerende geschiedenis. Haar eenzame en trieste einde wordt door Leonard Cohen goed tot uitdrukking gebracht in het lied: “Joan of Arc”. Je hoort het vuur knisperen. Luister zelf maar.

Vannacht slaap ik in hotel Le Richevaux in Neufchâteau. Klinkt heel chique maar is een simpel motel.

Morgen hoop ik de bron van de Maas te bereiken. Dat is mijn eindbestemming. Was niet het doel van de reis. Dat was de reis zelf. Voor de overnachting fiets ik dan door naar Langres, een oud stadje boven op een heuvel. Ruim 100 km fietsen, dus zuinig omspringen met de energie van mijn Stella. Gelukkig blijft het weer nog even goed.

Klein leed vandaag: mijn waterbidon ergens laten staan onderweg. Reina maakt zich zorgen: “je moet goed drinken met die hitte”. Komt wel goed schat.

Nb: het uploaden van foto’s wil niet lukken; waarschijnlijk te zwak WiFi signaal; ik blijf het proberen, anders volgende dagen.

Neufchâteau, dagafstand 77 km; totaal afstand 1313 km

  • 06 September 2021 - 00:17

    René:

    Je hele tocht gevolgd. Ik wens je nog een mooie laatste dag, en een goede terugreis.

  • 06 September 2021 - 09:55

    Jan Dekker:

    Ook wij wensen je een goede terugreis .
    Gijsje en Jan

  • 06 September 2021 - 15:44

    Miep:

    Dag Henk. Bijna volbracht. Je hebt een mooie tocht gemaakt, met fraai nazomer weer. Kan je met veel plezier weer een boek van maken. Nog veel fietsplezier.

  • 06 September 2021 - 17:58

    Ina:

    Dag Henk,
    Dat heb je snel gedaan! Nu nog een dag naar de bron. Ik geniet van je verslagen!
    Morgen een goede laatste dag gewenst. Weet je al hoe je weer naar huis gaat?
    Nog veel genoegen tijdens de reis naar huis.


  • 06 September 2021 - 19:10

    Ubel En Geertje:

    Morgen de grote dag! De bron van de Maas. Ik hoop dat je wat ziet. Ik heb ooit eens de bron van de Donau gezien in Donaueschingen. Dat was gewoon een soort putje.
    Groeten en nog een fijne tocht.

  • 07 September 2021 - 01:45

    Tineke:

    Hi Henk,
    Interessant dat een kleine plas uit kan stromen tot een grote rivier.
    Gefeliciteerd!! en een goede
    terug fiets tocht.
    Tineke.

  • 09 September 2021 - 13:44

    Hans:

    Leuke verslagen Henk. Veel plezier de rest van je tocht en tot spoedig terug bij de heikneuters. Maak je geen zorgen om de beestjes. Ze maken het goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 4580

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: