Dag 8; za 28/8; heen en weer - Reisverslag uit Voeren, België van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 8; za 28/8; heen en weer - Reisverslag uit Voeren, België van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 8; za 28/8; heen en weer

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

28 Augustus 2021 | België, Voeren

Mijn rustdag viel grotendeels in het water. Letterlijk en figuurlijk. Het botel in Maastricht zat vol, dus geen 2e overnachting. Geen plek te vinden in Maastricht. Dus besloot ik maar door te fietsen naar Luik, ruim 25 km verderop, daar zou vast wel iets te vinden zijn.

Maar eerst wilde ik nog het een en ander in Maastricht zien. Eerst een kaarsje gebrand in de St.Servatiusbasiliek aan het Vrijthof. Die vraagt een toegangsprijs van € 4,50 en €3,00 voor 65+. De dame achter het loket bekeek me aandachtig en besloot € 4,50. Ik liet het maar zo. Uit ijdelheid denk ik.

Vervolgens koffie gedronken op het Vrijthof. Met een groot stuk kruisbessenvlaai erbij. Door heel Limburg gefietst te hebben zonder vlaai geproefd te hebben dat gaat immers niet.

Sinds een aantal jaren gaat de autoweg via een dubbeldekstunnel onder Maastricht door en wel op de plek van het oude tracé. Ik wilde dat wel eens bekijken. Bovengronds is het nu een park. Het heet Vrijheidspark. Toepasselijke naam: vrij van alle stank en herrie en overlast.

Zo rond het middaguur begon ik aan mijn fietstocht naar Luik. Eerst over de St.-Pietersberg waar je bovenop in een gapend gat kan kijken waar eerst mergel lag. De ENCI cementfabriek ligt weg te roesten.

Via Maas, Albertkanaal en daarna weer de Maas bereikte ik Luik. Onderweg flink natgeregend door een stortbui die me van achteren overviel. Of er een douche werd opengezet. Voor ik mijn poncho om had, was ik al flink nat.

In Luik ging ik mijn beproefde VVV aanpak toepassen. Het bureau bevond zich in het nieuwe station. Architectonisch een heel bijzonder gebouw. Het bureau was open Maar geen medewerker te bekennen. Dat schoot niet op. Ik besloot naar het naastgelegen Ibis hotel te gaan. Echter helemaal vol. Heel Luik zat vol volgens de receptie en buiten Luik ook vanwege manifestaties.

Ik besloot zelf te gaan zoeken op internet. Inderdaad, alleen plaats boven de € 400. Dan sliep ik nog liever op een bank in het mooie station. Tot ik bij hostels een vrije plek vond in Hostel ‘De Veurs’ in Voeren. Wel ruim 20 kilometer weg , dus ruim een uur fietsen en grotendeels dezelfde weg terug. Ik had weinig keus en besloot te boeken.

Ik had geluk bij een ongeluk. Nog geen vijf minuten na aankomst barstte er hevige bui los. En Ik kon direct aanschuiven aan het gemeenschappelijke hosteldiner. Eigenlijk is het een jeugdherberg. Ik slaap op een kamer met vijf stapelbedden. Alleen. Niks geen drukte. Ligt hier prachtig op een helling met mooi uitzicht op de Voerstreek.

Morgen eerst maar weer de Maas opzoeken en een volgende poging wagen.

Voeren, dagafstand 79 km; totaal 715 km.

  • 29 Augustus 2021 - 10:28

    Maykie:

    Wat een spannend verhaal was dit ! Geen slaapplaats vinden en dan terugrijden en net op tijd aankomen en kunnen aanschuiven voor het eten!
    En dan ook nog in je eentje met 5 bedden kunnen slapen en… jonger dan 65 getaxeerd worden !
    Bij alle interessante, mooie dingen, hartstikke geestig beschreven Henk .
    Echt boeiende verhalen !
    Leuk om zo mee te lezen/ leven !
    Lieve groetjes Maykie

  • 29 Augustus 2021 - 12:30

    Jan Dekker:

    Je bent een doorzetter, petje af.
    Jan

  • 29 Augustus 2021 - 12:35

    Foke:

    Dag papa,
    Vroeger dachten ze ook wel eens dat je mijn broer was, zo jong zag je eruit. Blijkbaar nu nog steeds. Wat een verrassing dat al die hotels zo vol zitten. Gelukkig weet je steeds een plek te bemachtigen. Veel fietsplezier!
    Hartelijke groeten van Foke

  • 29 Augustus 2021 - 21:55

    Jan:

    Hallo Henk

    Had drie kwart van mijn verhaal klaar
    en weg is mijn verhaal.

    Morgen weer proberen

    goeie reis morgen volgens weeronline wordt het weer een stuk
    beter. een 7 of meer

  • 30 Augustus 2021 - 12:39

    Han Kleemans:

    man, man, man, wat weer een feest. ben weer helemaal in het zuiden, zover van Bussum en geen kilometer gefietst. een bijzonder reisverslag, ook ik heb mijn poncho aange daan en zit aan de eettafel compleet gestoord je verhaal te lezen.
    Henk , bedankt voor de gestoordheid ! Ik volg je op de voet ; pedaal.
    Groet Han

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 4587

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: