Dag 6; do 26/8; Maasheggen, -duinen en -armen - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 6; do 26/8; Maasheggen, -duinen en -armen - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 6; do 26/8; Maasheggen, -duinen en -armen

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

26 Augustus 2021 | Nederland, Venlo

Het zag er grijs en grauw uit toen ik vanmorgen wegreed uit Cuijk. Even later een flinke bui regen. Later nog één daarna begon het op te klaren en vanmiddag scheen de zon.

Vandaag in totaal 96 km gefietst. Lijkt een flinke afstand maar wat een geslinger van de ene kant van de Maas naar de andere. Ik overnacht nu voor de 1e keer in een B&B, met de mooie naam Castellum want heel lang geleden marcheerden er hier al Romeinen langs de Maas.

De route liep door het lieflijke landschap van de Maasheggen (met veel mei- en sleedoorns), door de Maasduinen (met bos en hei en wat geheuvel) en langs oude Maasarmen (die nu vaak natuurgebied zijn en goed dienst deden als waterberging bij de hoge waterstanden van kort geleden). En natuurlijk door veel dorpen en stadjes: achtereenvolgens: Cuijk (pont), Milsbeek (brug), Boxmeer, Vierlingsbeek, (pont), Megelsum, Broekhuizenvorst (ketting eraf en pont), Arcen, Lomm, Venlo, Tegelen (pont) en mijn eindpunt Kessel.

Een aantal keren was mijn route versperd en moest ik omfietsen. De eerste keer blokkeerden een paar koeien met hun konten demonstratief naar mij toe gericht een brug in het pad (zie foto); na wat duw en trekwerk van mijn kant, lieten de dames me overigens wel door. De tweede keer werd ik door een 2-tal dames-snoei-vrijwilligers (zie foto) erop gewezen dat verderop werd geasfalteerd. Maar zij wisten wel een omleiding. Die leidde echter ook naar het nieuwe asfalt. De derde keer opnieuw een weg afgesloten door een grote shovel en zoek het maar zelf uit. Het is allemaal goed gekomen. Mijn mobiel wist keurig de kortste omleiding te vinden.

De Maas wordt duidelijk smaller. Op de veerpont lukt het de kapitein niet meer om met iedereen af te rekenen voordat de pont aan de overkant is. Dan blijven de slagbomen gewoon nog even gesloten (zie foto).

In Vierlingsbeek dronk ik koffie. Bij de Bibliobeek (geen spelfout; zie foto).

In deze regio is aan het einde van WO2 hard gevochten. Het lijkt er op dat naarmate de oorlog langer geleden is, er meer monumenten komen die ook steeds kostbaarder worden (zie foto).

In Venlo kon je op de Maasboulevard een groot beeld niet over het hoofd zien. Het heet de “Vreedzame Krijger” en zou de boodschap uitstralen: “ Stop! Tot hier en niet verder!” Ik ben toch maar doorgefietst (zie foto en het mannetje rechts onder om een idee te krijgen van de afmeting).

In Kessel leek het me na 96 km welletjes. Op het marktplein stond nog een heus VVV-kantoor en ik besloot de dame achter de balie in te schakelen bij mijn zoektocht. Dat deed zij voortreffelijk. Slechts één telefoontje en ik slaap nu in B&B Castellum. Bovendien kreeg ik nog een foldertje van de “Kusjes Route” (zie foto). Ik dacht er het mijne van maar later hoorde ik meer over het Kesselse Kusje dat een bijzonder lekker koekje zou zijn.

De B&B mevrouw nodigde mij direct uit voor een kopje koffie en wilde het naadje van de kous weten over mijn reis en andere zaken. Geweldige kamer en douche overigens.

Gegeten bij restaurant Baron Frits met uitzicht op de Maas (3-gangen verrassingsmenu + 1 groot glas HertogJan bier tegen het vochttekort; bierfabriek staat in Arcen; alles smaakte uitstekend). De baron, een zonderling begreep ik, was de laatste eigenaar van kasteel de Keverberg dat onlangs op een eigentijdse wijze is herbouwd (zie foto).

Morgen eerst maar eens zo’n Kessels Kusje scoren en dan door naar Maastricht waar ik van plan ben een rustdag door te brengen (en de was te doen)

Kessel, dagafstand 96 km; totaal 526 km

  • 27 Augustus 2021 - 08:57

    Reina:

    Wat een leuk verslag!
    Vooral de koeien en de snoeisters.
    Lucas met zijn helpers Floris en André zijn op weg naar het werk op de hei.
    Hartelijke groeten van hen!
    En een mooie tocht naar Maastricht.

  • 27 Augustus 2021 - 09:02

    Hans De Vos:

    Mijn ouders hebben vele jaren in Kessel gewoond op de Baarloseweg het is een kleine gemeenschap ze hadden het gevoel dat iedereen elkander wel kende. groetjes Hans

  • 27 Augustus 2021 - 09:03

    Reina:

    Wat een leuk verslag!
    Vooral de koeien en de snoeisters.
    Lucas is met de kar en zijn helpers André en Floris op weg naar de hei want het werken daar gaat door.
    Je moet de hartelijke groeten van ze hebben.
    Nog een mooie tocht gewenst naar Maastricht.

  • 27 Augustus 2021 - 12:54

    Jan Dekker:

    Dag Henk
    Je creëert op je tocht wel een heuse fanclub.
    Genoten van je verhaal van deze fietspad. Veel plezier in Maastricht.
    Groetjes van ons beiden Gijsje en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 4586

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: