Dag 20; do 9/9; cultuur opsnuiven en wat fietsen - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 20; do 9/9; cultuur opsnuiven en wat fietsen - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 20; do 9/9; cultuur opsnuiven en wat fietsen

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

09 September 2021 | Frankrijk, Metz

Vanochtend om 7 uur kletterde de regen hier op de zinken daken rond mijn hotel in Nancy. Een flinke bui. Later ook nog tijdens het ontbijt. Daarna werd het droog. Ik vertrouwde het niet helemaal en besloot van de gelegenheid gebruik te maken om een bezoek te brengen aan het Musée de l’École de Nancy. Dit gaat over de zogenaamde Nancy School in de Art Nouveau. Reina had me op het spoor gezet. We hebben samen al heel wat Art Nouveau bekeken.

Het museum is gevestigd in een oud herenhuis. Het stond vol met Art Nouveau eetkamer-, woonkamer- en slaapkamermeubilair en alles wat daar verder bij hoort. Ik liep erin een halfuurtje doorheen. Bij elke stap die ik zette, kraakte het parket luid en duidelijk, wel een karakteristiek geluid, paste goed in zo’n stil museum. Wat die Nancy school in de Art Nouveau inhoudt, is me overigens niet duidelijk geworden.

Vervolgens koers gezet richting noorden naar Metz, de volgende grote stad aan de Moezel. Opnieuw over nieuw aangelegde fietspaden langs de Moezel en langs oude en nieuwe kanalen. Af en toe kruip door, sluip door over bruggen, viaducten, sluizen, tunneltjes, autowegen en spoorlijnen. Maar gelukkig geen regen.

Rond 16.00 uur, na 72 km was ik in Metz. Ik kwam langs de jeugdherberg maar die zat op slot tot 17.00 uur. Ik besloot eerst maar naar het centrum naar de kathedraal te fietsen. Op steenworp afstand van de kathedraal zag ik Hotel de la Cathédrale. Dat leek me wel wat. Zij hadden nog een kamer voor me en nu slaap ik met uitzicht op de kathedraal. In het pand zit al een paar honderd jaar een hotel en dat is aan de inrichting te merken. Hebben wel sfeer zulke hotels. De keuken was tot mijn verbazing compleet Marokkaans, dus vanavond een Tajine stoofpotje lam gegeten. Heerlijk.

In de kathedraal heb ik een kaarsje gebrand voor veel zon en weinig regen. Morgen merk ik of het wat uitgehaald heeft. De kathedraal is één van de grootste van Frankrijk. Dat wordt afgemeten aan de hoogte van het schip, dat is ruim 41 meter (het schip is het deel waar de kerkgangers zitten) en aan de lengte van maar liefst 136 meter. Ongelooflijk wat er in de Middeleeuwen al bouwkundig werd
gepresteerd.

Maar het mooiste vond ik toch de gebrandschilderde ramen van Chagall met voorstellingen uit het oude testament. Net als in de kathedraal van Reims heeft Chagall hier ramen vervangen die in oorlogstijd waren vernield.

Morgen verder noordwaarts. Het routeboekje dat ik volgde, liep tot Metz. Ik ga nu overstappen op een andere route: “de Groene Weg naar de Middellandse Zee”. Maar daar hoop ik niet uit te komen. Hopelijk zit ik morgen in Luxemburg.

Metz, dagafstand 72 km; totaalafstand 1703 km.

  • 10 September 2021 - 10:21

    Reina:

    Inderdaad de ramen van Chagall zijn prachtig!
    De tweede van links laat het gevecht van Jakob met de engel zien. Daar ben ik veel mee bezig geweest tijdens mijn LKK-studie.
    Levensbeschouwingen Kultuur en Kunst.
    Hier word ik heel blij van.

  • 10 September 2021 - 10:26

    Jan W:

    Vanmorgen een artikel in Trouw met als onderwerp:
    Je moet de Maas kunnen drinken van Li An Phoa.
    Jij hebt het al gedaan Henk... het kan
    Sterkte met de terugreis naar Bussum
    groet van Jan en Jurrie

  • 10 September 2021 - 21:56

    Jannie De Langen:

    Jouw beschrijving van de bron voelde voor mij als een soort desillusie. Ik had het me wat grootser voorgesteld. Zo'n beetje als in het boek "De brief voor de koning" van Tonke Dragt. Daarin ging het om de bron van de Blauwe Rivier waar de kluizenaar Minaures woonde. Gelukkig maar dat je zelf al eerder had gezegd dat het je niet ging om het doel, maar om de reis zelf.
    En ik begrijp ook, uit een eerder schrijven, dat de bron van de Voer heel wat meer allure had.
    Moge de terugreis je evenveel vreugde, liefde, plezier en mooie zomerse dagen geven als op de heenweg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 4565

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: