Welkom op mijn weblog! - Reisverslag uit Bussum, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Welkom op mijn weblog! - Reisverslag uit Bussum, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Welkom op mijn weblog!

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Augustus 2021 | Nederland, Bussum

Op zaterdag 21 augustus 2021 hoop ik te beginnen aan mijn fietstocht naar de bron van de Maas. Ik fiets de Internationale Maasroute zoals die sinds 2017 is bewegwijzerd. De route start in Hoek van Holland en bereikt na zo'n 1000 kilometer het plateau van Langres in Frankrijk. Daar ontspringt de Maas in een kleine bron bij het dorpje Pouilly en Bassigny.

De Maas kwam ruim een maand geleden vooral in het nieuws door de hoge waterstanden, de ernstige overstromingen door hoge regenval in de zijrivieren met als gevolg tientallen slachtoffers en veel schade. Maar ik ben geen ramptoerist. Het gaat mij om het plezier van het fietsen en om indrukken op te doen tijdens het fietsen.

Zoals op elke reis ben ik van plan extra aandacht te besteden aan een aantal thema’s:
- de Maas zelf als regenrivier met zijn stroomgebied, zij-rivieren, bruggen en sluizen
- de verdedigingswerken aan de rivier: de forten, vestingen en citadellen (o.a. Namen, Sedan, Verdun)
- de natuurgebieden, planten en dieren (o.a. de Biesbosch, de Maasduinen)
- historische plaatsen langs de Maas (o.a. Domrémy la Pucelle, waar Jeanne d’Arc geboren is).

Als fietsgids gebruik ik het routeboekje “De Internationale Maasroute” van Paul Benjaminse. Hierin routekaartjes en veel wetenswaardigheden en tips voor onderweg. Bovendien heb ik de Maasroute op mijn mobiel staan die ik simpel op mijn stuur kan vastklikken.

Fietsen doe ik op mijn Stella Trekking E-bike. Dus niet vergeten elke avond de accu op te laden. Kan eenvoudig op de hotelkamer door de accu uit het frame te halen. Ik ben benieuwd hoe de fiets zich houdt.

Slapen onderweg zal ik doen in hotels, hostels, b&b’s en airbnb adressen. Niet op campings want ik heb dit keer geen tent en slaapzak bij me. Scheelt veel bagage. Aan reserveringen doe ik niet. Ik hoop ter plekke een geschikte slaapplek te vinden.

De terugweg ben ik ook van plan te fietsen. O.a. langs de Saône en de Moezel, de Vennbahnroute door de Ardennen en opnieuw langs de Maas terug naar huis. Zijn de weersvooruitzichten slecht dan neem ik de trein. Al met al denk ik 3 -5 weken van huis te zijn.

Mijn echtgenote Reina (en de rest van het thuisfront) hou ik op de hoogte via deze blog en natuurlijk af en toe een telefoontje om de stem te horen.

Ik ben er klaar voor!




  • 13 Augustus 2021 - 11:19

    Marysia Meeusen:

    Hoi, goed van je dat je dit probeert. Deze route staat al zeer lang op mijn to do list.. Ga je met plezier volgen.
    Veel plezier onderweg en veel success

  • 18 Augustus 2021 - 19:48

    Ubel En Geertje:

    Veel plezier Henk! En hopen op goed weer, niet te warm, geen regen!

  • 19 Augustus 2021 - 08:23

    Mary Vunderink:

    Dag Henk,
    Fijn dat je zo'n tocht nog kan ondernemen,veel plezier.Ik kijk uit naar je verhalen.Hartelijke groet,Mary.

  • 20 Augustus 2021 - 17:22

    Bert & Corry.:

    HOI Henk,


  • 20 Augustus 2021 - 17:28

    Bert & Corry :

    HOI Henk.,

    Heel veel fiets plezier en we gaan je volgen.

    Grt. Bert & Corry.

  • 21 Augustus 2021 - 06:42

    Arjan:

    Top Henk,

    Ik ga je zeker volgen.
    Veel plezier met deze mooie route.

    Groet,

  • 22 Augustus 2021 - 11:42

    Han Kleemans:

    hoi henk, wat een feestje weer, op de fiets door het land.
    bedankt voor je brief. ik was in alkmaar koekeloeren.
    de tocht langs de maas heb ik met mijn broer gefietst.
    wel al even geleden, hij was georganiseerd.
    ik volg je als een schaduw ! (hoofd letters zitten niet op deze machine)
    en vooral goed ademhalen, groet van han.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 4620

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: