Dag 1; za 21/8; door het Groene Hart - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 1; za 21/8; door het Groene Hart - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 1; za 21/8; door het Groene Hart

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

21 Augustus 2021 | Nederland, Maassluis

Zaterdagochtend rond 09.00 uur innig afscheid genomen van mijn echtgenote en op de fiets gestapt voor mijn reis naar de bron van de Maas. De bestemming was Hoek van Holland want daar stroomt volgens zeggen de Maas in de Noordzee en ik wil wel de hele lengte van de Maas gefietst hebben (zo’n 1000 kilometer). Maar Hoek van Holland heb ik niet gehaald waarover later meer.

Het was de hele dag prima fietsweer, de temperatuur zelfs aan de hoge kant, lichte bewolking, matige tegenwind maar op mijn e-bike had ik daar niet veel last van. Veel gelijkgestemden, het was druk op de toeristische fietspaden. Veel leeftijdsgenoten en veel e-bikes.

Mijn hele route had ik zelf uitgezet en via de app “fietsroute netwerk” in mijn mobiel gezet. Zo’n 70 knooppunten, dwars door het Groene Hart. Het eerste knooppunt was nr 36 aan de Franse Kampweg. Zoveel mogelijk over rustige paden en binnenwegen. Maar ook dwars door oude binnensteden van Woerden en Gouda.

Bij kasteel Haarzuilens koffie gedronken, bij Driebruggen, een klein dorpje in het Groene Hart, mijn lunchpakket gegeten, gebakken eieren met spek, voor de broodnodige calorieën en dit smaakte uitstekend. In Rotterdam, aan de Nieuwe Maas, een biertje gedronken met uitzicht op de Erasmusbrug.

Onderweg uiteraard heel veel groen, maar ook water (kilometers langs de Oude Rijn) en hortensia’s (vrijwel elke tuin lijkt vol te staan met bloeiende hortensia’s). Veel dieren ook: veel zwanen, een paar ooievaars, een eend vloog pal voor me langs en twee buizerds (?) cirkelden boven het bos bij Haarzuilens.

Het was inmiddels 16.00 uur en de accu raakte wel wat leeg, zowel letterlijk als figuurlijk. Toen ik Maassluis in fietste was na 120 km de accu van mijn e-Bike zo goed als leeg. En met een lege accu trappen is toch wel zwaar. Ik besloot onderdak te zoeken. Gelukkig zijn er veel b&b’s in Maassluis. Helaas, drie op rij waren volgeboekt. Misschien toch niet zo’n goed idee om niets te bespreken.

Eem mevrouw van de B&B dacht dat er nog wel een plek was in het hotel vlakbij. Gelukkig wel en daar slaap ik nu met uitzicht op “Het Scheur”. Dit is het stuk rivier van 13 km tussen de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg. Weer wat geleerd. In dit geval van de ober in het restaurant. Regelmatig varen grote zeeschepen voorbij.

Morgen echt naar Hoek van Holland, de Nieuwe waterweg oversteken en o.a. langs de Oude Maas richting de bron. De bestemming is Dordrecht.

Voor de statistiek: afstand gefietst: 127 km, duur: 6u13m, gemiddeld: 19,4 km per uur.
Ps: het regent hier nu dat het giet!!

  • 22 Augustus 2021 - 10:40

    Janneke De Vos:

    goede morgen Henk.
    Weer genoten van jouw nauwkeurig verslag van je eerste dag.
    Ik wens je vandaag weer veel fietsplezier,ondanks dat het weer zich niet van zijn beste kant laat zien.
    Groetjes van nr,77











  • 22 Augustus 2021 - 13:42

    Maykieblokhuis@ Gmail.com:

    Goeie middag Henk,
    Wat leuk om jouw tocht zo te kunnen volgen..
    Daar leren we ook veel van !
    Veel dingen waar we nog nooit van gehoord hebben…
    In Dordrecht hebben we hele lieve vrienden wonen, op Kuipershaven 11, dat is bij de plek waar de 3 rivieren samen komen!
    Een hele bijzondere plek is dat !
    Nog heel veel fiets plezier gewenst!
    Lieve groetjes, Maykie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 4615

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: