Dag 15; za 4/9; aftellen naar de bron - Reisverslag uit Commercy, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 15; za 4/9; aftellen naar de bron - Reisverslag uit Commercy, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 15; za 4/9; aftellen naar de bron

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

04 September 2021 | Frankrijk, Commercy

Vandaag van Verdun naar Commercy gefietst. In totaal 80 km gemaakt. Nog steeds prachtig nazomerweer. Maakt het fietsen tot een genoegen. Door tal van kleine dorpjes die vaak eindigen op “sur Meuse”. Op zaterdag waren veel mensen buiten met klussen bezig. Er werd getuinierd en geschilderd. Ook werd er druk met brandhout gesleept. Waarschijnlijk wordt hier nog veel met hout gestookt en worden de wintervoorraden aangevuld. Veel bloeiende planten in de dorpen, in bloembakken, tuinen en plantsoenen.

Overigens heb ik de Maas niet eens veel gezien. De Maas wordt steeds ondieper en slingert in grote lussen door een breed dal. Er loopt geen weg meer langs. Wel kano’s op de Maas gezien. Maasfietsers zijn in geen velden of wegen te bespeuren.

Koffie dronk ik in Saint Mihiel. Dit stadje heeft een berucht WO1 verleden. Hier braken de Duitsers door de Franse linies en konden maar met moeite worden teruggeslagen. Ik kwam weer langs de camping waar ik in mijn tentje sliep tijdens mijn frontlijnroute. Toen regende het. Paste ook beter bij die tocht.

Ergens op een mooi plekje langs de Maas lunchte ik met wat broodjes uit het hotel. Want in de dorpen zijn vrijwel geen voorzieningen. Die heb je wel in Commercy waar ik nu overnacht want dat is een wat grotere plaats.

Ik slaap in hotel “de la Madeleine”, een “doe het zelf hotel”. Gisteren had ik een kamer geboekt via internet. In de bevestigingsmail stond de code van de toegangsdeur. Het is een vrij nieuw hotel aan de rand van de stad. Er is geen receptie bij het hotel. Er hangt buiten wel een automaat. Als je gereserveerd hebt, tik je je naam in, het apparaat vraagt je te betalen, -
kan alleen met een credit card- en spuwt vervolgens een wit plastic kaartje uit waarmee je je kamerdeur kan openen. Voor mijn Stella leek niets geregeld, dus die heb ik maar meegenomen naar mijn kamer. Heel gezellig.

Gegeten heb ik een terras aan een groot plein bij kasteel Stanislas. Ik had wel trek want alle restaurants gaan hier pas om 19.00 uur open. De zon scheen nog en op een stuk muur bij een dakgoot was het aan- en afvliegen van tientallen zwaluwen. Een drukte van jewelste. Ik had net in de lokale Franse krant gelezen dat de zwaluwen zich aan het verzamelen waren voor de reis terug naar Afrika. Het Frans lezen lukt me nog wel, maar spreken en verstaan valt nog niet mee.

Morgen verder langs de Maas naar Neufchateau. Overmorgen hoop ik dan de bron te bereiken.

Commercy, dagafstand: 80 km; totaal: 1236 km.

  • 04 September 2021 - 22:54

    Mary:

    Dag Henk,gezellig verslag. Fijn dat het weer zo goed is.
    Uitstekend idee om de fiets op je kamer te zetten!!!
    Hartelijke groet,Mary.

  • 05 September 2021 - 01:34

    Tineke:

    Hi Henk,
    Ik kom achteraan met je fietstocht zoals ik het zo bekijk
    heel wat in te halen. Net thuis
    van de Yukon.
    Nu fiets ik elke dag weer mee.
    Happy biking

  • 05 September 2021 - 11:50

    Jan Dekker:

    Gelukkig geniet je nog vol op van je fietstocht. Ik denk toch dat je liever Reina op je slaapkamer hebt dan Stella.
    Goede tocht verder.
    Jan.

  • 05 September 2021 - 11:52

    Jan W:

    Hallo Henk,

    Nog een paar dagen en je bent bij de bron van de Maas aangekomen.
    Heel leuk om je verhalen te lezen.
    Op dit moment schitterend weer in Nederland bij jou ook denk ik.
    Morgen gaan we nog een aantal dagen kamperen aan de Zuid Hollandse kust. We willen ook een fietstocht over de Maasvlakte maken.
    Dus jij straks aan de bron en wij aan de monding van de Maas.

    Mooie reis verder...

    Groeten van Jan en Jurrie

  • 05 September 2021 - 20:39

    Jannie:

    Dat hotel moet nu maar spoedig herdoopt worden in "de la Stella", lijkt me. Grappig dat je het met Stella op je kamer ook heel gezellig vond. Wat moeten we daar uit op maken?
    Ik zie uit naar je verslag over de Meuze-bron.

  • 08 September 2021 - 19:07

    Han Kleemans:

    sorry henk ik moet je inhalen.
    grrr hnnn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 4581

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: