Dag 10; ma 30/8; weerzien in Namen - Reisverslag uit Namen, België van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 10; ma 30/8; weerzien in Namen - Reisverslag uit Namen, België van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 10; ma 30/8; weerzien in Namen

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

30 Augustus 2021 | België, Namen

Vannacht slaap ik in de stad Namen in dezelfde jeugdherberg waar Reina en ik in 1968, dus 53 jaar geleden ook overnachten. Wij fietsten toen op onze Gazelles een rondje door zuid Nederland en door België. Wij sliepen op aparte slaapzalen want meisjes en jongens werden streng uit elkaar gehouden.

Vanmorgen toen ik opstond was het nog miezerig in Voeren. Toen ik op de fiets stapte was het droog en dat bleef de hele dag zo. Tot mijn genoegen overigens want niets is vervelender dan in de regen te fietsen. Vanavond scheen de zon zelfs in Namen.

Toch weer al met al 110 km gefietst vandaag. Tot Luik kon ik de route inmiddels wel dromen want het was de derde keer in drie dagen dat ik datzelfde stuk reed. Voor het natuurschoon hoef je hier niet langs de Maas (en het Albertkanaal) te fietsen. Een en al industrie. De stad Luik passeer je grotendeels via een kilometerslang smal en hobbelig fietspad/wandelpad pal aan de Maas. Het lijkt wel een beetje op mountainbiken. Daarna weer zo’n 35 km industrie tot de stad Huy.

In Luik bij een omleiding fout gereden. Ik kwam toen door achteraf straten die nog vol lagen met allerlei soorten huisraad, onbruikbaar geworden door de overstromingen in juli. Trieste zaak.

Bij Huy passeerde ik de kerncentrale van Tihange die pal aan de Maas ligt. Ik las dat die ongeveer een kwart van alle elektriciteit opwekt die in België wordt verbruikt. Pressiegroepen zouden graag sluiting zien maar die is al een paar keer uitgesteld en is nu voorzien in 2025. België heeft dan wel een probleem hoe in elektriciteit te voorzien. Zonnepanelen en windmolens heb ik nog maar weinig gezien.

Opvallend veel Japanse duizendknoop gezien vandaag. Soms honderden meters in de berm. Voor het eerst ook gezien dat ze in bloei staan.

In Huy was ik na zo’n 70 km al rond lunchtijd. Daar at ik een “croque monsieur”. Staan hier vaak ik de menukaart viel me op. Combinatie van tosti en slaatje. Best smakelijk en veel calorieën voor een fietser. Wil je weten hoe dat eruit, zie de foto. Ik besloot maar door te fietsen naar Namen. Was nog zo’n 30 km. Daar kwam ik tegen vijven aan.

Bij een zoveelste versie van de Erasmusbrug, iets voorbij Huy, ontmoette ik Eric Jansens, een Vlaming. Hij herkende in één oogopslag mijn routeboekje, van Benjaminse, de schrijver er van. Al snel boden we tegen elkaar op wat lange afstandsfietsreizen betreft. Beide naar Santiago en naar Rome enz. Maar mijn TransAmerica door de Verenigde Staten wist hij niet te overbieden. Hij fietste op een dure Koga Miyata e-bike (vanwege zijn knie) maar had de naam Koga overgeplakt om dieven te misleiden (zie de foto). Lijkt mij nogal naïef.

Voorbij Huy wordt het fietsen interessanter. Minder industrie, meer groen. Ook de eerste rotsen langs de oevers. Vandaag heel veel gefietst pal langs de Maas maar het valt me wel op dat er weinig scheepvaartverkeer is. Ook nauwelijks pleziervaart. Wel hier en daar, ook in Luik, veel woonboten langs de oevers, bijna allemaal oude vrachtschepen.

Namen ligt op de plek waar de rivier de Sambre in de Maas stroomt. Kom je aanfietsen dan valt direct de enorme citadel op, hoog boven de stad. Je kan de citadel bezoeken. Eigenlijk zou ik hem wel willen zien. Kost me wel een halve dag. Ga ik nog een nachtje over slapen.

Namen, dagafstand 110 km totaal 841 km.

  • 31 Augustus 2021 - 10:05

    Jan Dekker:

    Gelukkig heb je nu goed weer om te fietsen.
    Sterkte voor vandaag en blijf genieten en ons schrijven.
    Groetjes,
    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 4584

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: