Dag 2; zo 22/8; Rivieren en dijken - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 2; zo 22/8; Rivieren en dijken - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 2; zo 22/8; Rivieren en dijken

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

22 Augustus 2021 | Nederland, Dordrecht

Toen ik vanochtend in Maassluis opstond scheen de zon. Dat was onverwacht want de voorspellingen waren slecht: veel regen. Achteraf viel het wel maar toch nog flinke stukken met mijn poncho om gefietst.

Gisteren had ik Hoek van Holland niet gehaald, dus vanmorgen alsnog. Vlak voor Hoek van Holland zie je al van ver de Maeslantkering: twee enorme deuren die bij een superstorm de Nieuwe Waterweg afsluiten. Dat gebeurt als het zeewater stijgt tot 3 meter boven NAP. Als ik het goed begrijp is dat in bijna 25 jaar nog maar 1x gebeurd. Goed nieuws!

Door naar Hoek van Holland. Daar staan nog oude forten en bunkers en is een Atlantikwall museum dat ik graag had bekeken maar het was nog niet open; ik was te vroeg. Ook koffie was nergens onderweg te krijgen. Eerst nu 12.00 uur kon je hier en daar terecht.

Vanaf Hoek van Holland gebruikt de route de Fast Ferry om over te steken naar de Maasvlakte en vandaar naar Oostvoorne. Maar helaas, het bleek me nu pas dat op zondag de Ferry niet vaart. Oeps, foutje in de planning. Wat nu. Toen maar teruggefietst naar Maassluis, met de pont de Nieuwe Waterweg over, pardon Het Scheur, over het eiland Rozenburg gefietst en de route weer opgepikt in de buurt van Zwartewaal. Uiteindelijk nog niet veel om.

Aan de route merk je dat je midden in een rivierendelta gebied fietst: vrijwel steeds onderlangs hoge dijken of er boven op. Dat laatste is aardiger want dan zie meer. Ook de oudste bebouwing van de dorpen is op of tegen dijken aangebouwd. Op die manier kwam ik voor de allereerste keer door Zwartewaal, Heenvliet, Geervliet, Heerjansdam, Puttershoek en s-Gravendeel.

Vanzelfsprekend liep een groot deel van de route langs de Oude Maas. Vroeger een belangrijke Maasarm maar nu stroomt er geen druppel Maaswater meer door. Alleen Rijnwater. Het Maaswater stroomt nu via Het Hollands Diep in het Haringvliet.

Toen ik aan het bellen sloeg om een kamer te regelen in Dordrecht kreeg ik te horen dat alles vol zat. Gelukkig bleek dat mee te vallen. Ik slaap nu in het Postiljon hotel waar zelfs de sigarettenpeuken welkom zijn ( zie foto).

Vanmiddag had ik nog wat tijd over om Dordrecht te bekijken. Toch steeds weer een mooie oude Hollandse stad. Mosselen gegeten bij Jongepier bij de Groothoofdpoort, met uitzicht op het drukste rivierknooppunt van Europa volgens de folder. Vandaag even niet. Veel waterbussen maar verder weinig boten. Misschien de zondagsrust die in ere wordt gehouden.

Morgen verder langs de Maas maar eerst vroeg op want dan ga ik met de waterbus van 08.30 uur naar Hendrik Ido Ambacht.

Voor de statistiek: gefietst vandaag: 103 km; totaal nu 230 km.

  • 23 Augustus 2021 - 08:30

    Reina:

    Een heel mooie foto met de indrukwekkende Maeslantkering!
    Hartelijke groeten aan Wim en Elly Bol!

  • 23 Augustus 2021 - 09:43

    Mary:

    Leuk je dagelijks verslag en de foto's te lezen en te zien.
    De site ook weer doorgestuurd naar Sandra.

  • 24 Augustus 2021 - 10:07

    Han Kleemans:

    ben vanmorgen vroeg opgestaan en heb de fiets gereed gemaakt, de accu er op de trapper op "opstappen ", de gashendel open en vliegend naar Dordrecht.
    Ik wil echt de fietstocht helemaal meemaken. dan moet je er ook bij zijn..
    Maar ben nu wel iets bevreesd : dat ik Henk midscheeps ram , dus heb verder afgezien van het plan !
    Henk goede tocht, we volgen je.
    groet han.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 4619

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: