Dag 19; wo 8/9; langs het Canal de l’Est - Reisverslag uit Nancy, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 19; wo 8/9; langs het Canal de l’Est - Reisverslag uit Nancy, Frankrijk van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 19; wo 8/9; langs het Canal de l’Est

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

08 September 2021 | Frankrijk, Nancy

Vandaag ruim 100 km gefietst langs het Canal de L’Est ( het kanaal van het Oosten). De Fransen hebben dat wel goed voor elkaar. Langs veel oude kanalen zijn op de jaagpaden fietspaden aangelegd waardoor je vrijwel autovrij van noord naar zuid kan fietsen. Ze noemen dat de “Veloroute - Voie Verte” (de groene weg). En het is natuurlijk lekker vlak en daarom snel.

Zelf fietste ik naar het noorden maar ik kwam inderdaad heel wat Nederlandse fietsers tegen die zuidwaarts trokken. Je herkent ze direct aan fiets, volledige bepakt, en manier van fietsen (flink doorpakken, niet zo relaxt als de Fransen).

Het fietst heerlijk langs het water, om de zoveel kilometer een sluis, -vrijwel geen boten, over 100 km op twee handen te tellen-, vaak fiets je in de schaduw van grote platanen, wel prettig want het werd vandaag ook weer flink warm.

Het kanaal de l’Est, dat meer dan 400 km lang is, ging over de waterscheiding tussen de Saône - dat water stroomt naar de Middellandse zee-en de Moezel -idem naar de Noordzee. Op het hoogste punt is het kanaal dwars door een heuvel aangelegd. Alles zo rond 1875. Toen al die kanalen af waren, waren ze eigenlijk direct achterhaald door de aanleg van spoorwegen. Maar ze liggen er nog steeds en worden goed onderhouden alhoewel er dus nauwelijks meer schepen doorvaren.

Hoewel het goed fietsen was, had ik het na zo’n 100 km wel gezien. Alles begon zo’n beetje pijn te doen. Ik was blij dat ik Nancy naderde want dat was het einddoel vandaag. Bij Nancy raakte ik een paar keer de kluts kwijt door onduidelijke routeborden. En in het Frans de weg vragen is ook al niet eenvoudig. Een Frans echtpaar dat ook bestemming Nancy had, hielp me uit de brand. Ik moest maar rustig achter ze aan fietsen dan kwam het goed.

Het Franse paar nodigde me uit om op de Place Stanislas, het centrale plein in Nancy, samen een biertje te drinken. Dat kwam goed uit want ik was van plan een kamer te boeken in Grand Hotel de la Reine dat aan de Place Stanislas staat. Het is het mooiste hotel van Nancy, staat op de mooiste plek en de naam lijkt ook nog op die van Reina. Wat wil je nog meer. Bovendien had ik hier ook al geslapen op mijn frontlijnfietstocht. Dus kamer geboekt, biertje gedronken met mijn nieuwe Franse vrienden, die ik tot mijn verbazing later ook zag in het hotel. Ik had zeker goede reclame gemaakt.


De Place Stanislas is een van de mooiste pleinen die ik ken, zeker op een stralende nazomermiddag. Op het terras aan het plein heb ik gegeten, ik had flink trek want eten kan pas na 19.00 uur. En nog blijven zitten tot het vrijwel donker was en de verlichting aanging.

Morgen opnieuw richting noorden, misschien naar Metz of nog iets verder. Ik zie wel. De accu van mij Stella is al weer opgeladen.

Nancy, dagafstand 113 km, totaalafstand 1631 km.

  • 09 September 2021 - 15:02

    Geertje Creme:

    Wat een leuke ontmoeting. In Nancy.weer een gezellig verslag. Groetjes van ons.

  • 10 September 2021 - 07:39

    Han Kleemans:

    hoi , henk, zo alles bepijnzend , vind ik het best veel 100km per dag, onlangs deed ik dat in 3 dagen en vond me een hele piet.
    dus vind ik jou best 3 pieten.
    geniet van de natuur en van je fiets prestatie,
    grrr van hnnn

  • 10 September 2021 - 17:02

    Mieke Welschen:

    Wat leuk, Henk. Ik werd helemaal enthousiast toen ik woensdag bij Reina was en hoorde dat jij op de Place Stanislas was geweest. Ik ken Nancy heel goed. Sinds mijn jeugd heb ik contact met Maryse Lanciot. Ons favoriete uitstapje was ook de Place
    Stanislas.
    Wat een geweldig idee trouwens om naar de bron van de Maas te gaan. Wat een leuke onderneming.
    En wat goed om langs kanalen te fietsen. Toen Reina vertelde dat jij vanuit Langres naar Nancy was gefietst, dacht ik nog aan die uiterst heuvelachtige weg die wij per auto via dit traject gereden hebben, wel 40 jaar geleden, nog zonder autoroute. Een crime.
    Ik wens je nog een paar heerlijke fietsdagen,
    Mieke Welschen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 4587

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: