Dag 9; zo 29/8; naar de bron van de Voer - Reisverslag uit Voeren (Sint-Martens-Voeren), België van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu Dag 9; zo 29/8; naar de bron van de Voer - Reisverslag uit Voeren (Sint-Martens-Voeren), België van Henk van Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 9; zo 29/8; naar de bron van de Voer

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

29 Augustus 2021 | België, Voeren (Sint-Martens-Voeren)

Vannacht rond één uur wakker geworden door een enorme herrie uit de kamer beneden mij. Hard praten en lachen en het leek wel alsof het meubilair aan diggelen werd geslagen alhoewel dat behoorlijk hufterproof is. De herrie ging nog behoorlijk lang door. Vanmorgen mijn beklag gedaan bij de “moeder” van de jeugdherberg. Zij vond het heel vervelend, het waren Nederlandse fans van Max Verstappen, jonge jongens, die gisteren naar de Formule1 in Francorchamps waren geweest en in de jeugdherberg nog even de bloemetjes buiten hadden gezet. Vanochtend waren ze al vroeg vertrokken, opnieuw naar de Formule 1. Ze zouden niet meer terug komen. Ik hoop dat ze de hele dag in de regen hebben gezeten om uiteindelijk (vrijwel) niets te zien van dit onzinnige spektakel dat als een circus de wereld rondtrekt.

Omdat ik mijn rustdag had gemist en het nogal regenachtig was vroeg ik “moeder” of ik nog een 2e nacht kon blijven slapen. Ze aarzelde want dat was in principe niet toegestaan in deze jeugdherberg. Iedereen uiterlijk 10.00 uur er uit en niet voor 17.00 de volgende gasten erin. Maar ze streek met de hand over haar hart, ze voelde zich denk ik een beetje schuldig en ik mocht nog een nachtje blijven.

De jeugdherbergmoeder zocht zelfs voor me uit waar de dichtstbijzijnde supermarkt was voor een doosje Nivea crème. Het gebruik hiervan zal het fietsen veraangenamen hoop ik.

Tot mijn verbazing ligt de Voerstreek in Vlaanderen. De voertaal is dus Vlaams, alhoewel je hier ook veel Frans om je heen hoort. De Voerstreek noemt zichzelf de “Verborgen Groene parel” van België. Als de zon schijnt is het denk ik best een aardig gebied met veel natuurschoon en oude dorpjes. Maar vandaag begon er in de middag een miezerig regentje en die hield niet meer op. De overvloedige regen in juli heeft hier wel voor wat overlast gezorgd maar er is toch veel minder schade dan in naburige dalen.

Mijn jeugdherberg bleek op nog geen 2 km afstand te staan van de Commanderie. Zo werden hier de kastelen genoemd van de Duitse Ridderorde die het in de vroege Middeleeuwen voor het zeggen had in een groot deel van Europa. Ridders die een wit schild voerden met daarop een rood kruis. Zij organiseerden o.a. de Kruistochten naar het Heilige Land.

Het bijzondere is dat in het park van het kasteel de bron te vinden is van de Voer, het riviertje waarnaar de Voerstreek is genoemd. Bovendien stroomt het water uit die bron daar door forellenvijvers en kon je er ook forel eten.

Zulke buitenkansen liet ik me niet ontgaan. Het leek me verstandig om maar te gaan lopen, deed onderweg nog de dorpskerk aan (het was immers zondag en maakte een praatje met de pastoor), bewonderde het kasteel (dat te koop staat, naar zeggen voor € 3,8 miljoen maar dan heb je ook wat), stond verbaasd over de bron waar wel 10.000 liter per minuut uitstroomt (daar steekt de bron van de Maas maar schraal mee af met misschien maar een paar liter per minuut), wist niet dat er zoveel verschillende soorten forellen waren in al die vijvers en at als lunch “truite arc-en-ciel” oftewel regenboogforel. Had wel wat weg van zalm en smaakte uitstekend.

De was heb ik ook gedaan. Helaas beschikte de jeugdherberg niet over een wasmachine en droger (overigens ook geen t.v., het is hier spartaans), maar wel over wastafels om te weken en te wassen en brandt de verwarming zodat de was snel droog is.

Tijdens mijn diner (een Belgische pannenkoek) nog een paar stappen in Nederland gezet, 2 km hier vandaan. Het restaurant ligt pal aan de grens. Wel mondkapje op van de deur naar de zitplaats -het is hier België kreeg ik te horen. Lag nog op mijn kamer maar kom ik aanschaffen voor € 0,80, direct af te rekenen.

Morgen zet ik mijn reis naar de bron voort. Opnieuw via Luik. Ik mik op de stad Huy. Ik hoop dat het weer beter is.

Sint-Martens-Voeren, dagafstand: te voet: 5 km; per fiets 16 km; totaal 731

  • 30 Augustus 2021 - 08:14

    Ad:

    Het was me al lang duidelijk dat je geen F1 fan bent. Succes met de Nivea!

  • 30 Augustus 2021 - 09:02

    Jan Dekker:

    Wat ik mooi vind is de gesprekken die je hebt met de mensen die je ontmoet tijdens je fietstocht.
    Vandaag hopelijk mooi weer.
    Groeten,
    Jan.

  • 30 Augustus 2021 - 14:14

    Jan W:

    Ja nu zit ik achter de lap top en dat gaat beter dan met de telefoon. Je had vandaag weer een uitgebreid verslag maar je had dan ook een rustdag.
    Henk jij leeft nu als de prehistorische mens, hij had geen vaste woon of verblijfplaats maar hij zwierf van de éne naar de andere plaats en weet niet wat de volgende dag hem zal brengen.
    Zo'n gevoel hebben wij nog steeds met kamperen.
    Ik zag wat grenspalen op je foto's en dat is altijd interessant.
    In het voorjaar fietsten we de dodendraadroute in de buurt van Baarle Nassau. De hele grens tussen Nederland en België was in de eerste wereld oorlog beveiligd door een elektrische draad van 2000 volt. Grens van 450 km.
    Op grenspalen.nl kan je alle grenspalen zien.
    Henk een voorspoedige reis naar Huy.
    In 2012 waren we daar, had nog een paar leuke foto's van Huy
    maar die kan ik er niet bijvoegen zie ik.

    groet Jan en Jurrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Het fietsbloed begon dit voorjaar van 2021 weer te kriebelen. Na een zestal lange afstandsfietsreizen in de jaren 2008 -2013 was het er niet meer van gekomen (de laatste was van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten; zie henkfietstdetransamerica.waarbenjij.nu). Enerzijds door omstandigheden anderzijds door het gevoel dat ik zo langzamerhand een leeftijd had bereikt voor wat kortere fietsritten rond huis. Echter, mede door corona heb ik het gevoel lang genoeg thuis te hebben gezeten. Als ik aan deze reis begin ben ik 74. Ik voel me goed. De concessies aan mijn leeftijd zijn dat ik nu op mijn e-bike stap en mijn tent en slaapzak thuis laat. Ik ga het proberen!

Actief sinds 12 Aug. 2021
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 4582

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2021 - 15 Augustus 2021

Henk fietst naar de bron van de Maas

Landen bezocht: